Menu Color:
Main Color:
Käyttäjätunnus esim: Virtanen Ville
Salasana esim: 000999
  Kirjautumisohjeet
14

Takareidet tulessa

Takareidet tulessa

Hamstring-lihasten kuntouttaminen vaatii muutakin kuin venyttelyä. Takareiden lihasten kireys ja erilaiset kiputilat ovat hyvin yleinen riesa juoksijoilla. Erityisesti runsaasti ja suurilla tehoilla juoksevilla urheilijoilla esiintyy takareisivammoja jossain vaiheessa uraansa.

 

Takareiden lihakset joutuvat juoksusuorituksessa kovan rasituksen alaiseksi, ja siksi niiden tasapainoinen toiminta sekä voiman että liikkuvuuden kannalta on äärimmäisen tärkeää. Yleinen oirekuvaus on juoksun yhteydessä tuntuva kipu takareiden yläosassa, joka voi toisinaan säteillä myös muualle takareiteen ja johon liittyy yleensä heikkouden tunnetta lihaksissa. Tämänkaltaista kipua syntyy erityisesti kiihdytysvaiheessa ja kovavauhtisessa juoksussa. Monesti myös istuminen koetaan hankalaksi, kuin istuinkyhmyt ja takareidet olisivat ”tulessa”.                                                                                                                                                

Hamstring-oireyhtymä

Takareiden vammat kohdistuvat useasti hamstring-lihasten istuinkyhmyyn kiinnittyviin päihin. Aiemmilla vammoilla on negatiivinen vaikutus takareiden lihasten toimintaan, josta seuraa helposti ylikuormitustila ja mahdollisia muutoksia sekä itse lihaskudoksessa että ympäröivissä kudoksissa. 
Tästä voi seurata iskiashermon pinnetila, joka ilmenee istuinkyhmyn kohdalla tuntuvana kipuna, johon liittyy säteilevää kipua, takareiden lihasten jäykkyyttä ja heikkouden tunnetta. Kyseistä vaivaa kuvataan yleensä nimellä hamstring-oireyhtymä.


Venyttely voi ärsyttää

Takareiden ongelmat johtuvat usein epätasapainosta lantion alueen lihaksissa. Perinteinen lähestymistapa on kireältä tuntuvien lihasten venyttely, joka voi itse asiassa johtaa ojasta allikkoon, jos kyseessä on hermokudoksen ärsytystila. Tämä johtuu siitä, että jo valmiiksi ärtynyttähermokudosta ärsytetään venyttelyllä vielä lisää. 

Normaalitilassa hermokudos ei reagoi negatiivisesti venytyksiin, mutta ollessaan ärtynyt venytys lisää ärsytystä ja kipua entisestään. Ensimmäisenä hoitokeinona tulisi olla kuormituksen vähentäminen.


Ota kipu vakavasti

Kipu ja erityisesti toistuva kipu on aina elimistön varoitussignaali mahdollisesta tai jo tapahtuneesta kudosvauriosta. Jos ja kun sama paikka kipuilee jatkuvasti, on se selkeä merkki siitä,että harjoittelun jaksotus ja intensiteetti ja elimistön suorituskapasiteetti eivät kohtaa.

Jos harjoittelun muokkaus omatoimisesti ei tunnu onnistuvan, on järkevä vaihtoehto fysioterapeutin suorittama lihastasapainokartoitus. Kartoituksen avulla selvitetään, mistä ongelmat johtuvat ja pyritään aktiivisesti täsmäharjoitteiden avulla korjaamaan tilanne, jotta täysipainoista harjoittelua voidaan jatkaa.

Julkaistu: | Avainsanat: | Kommentteja (0) | Luettu (24041) kertaa
Kommentointi ei ole avoinna