Menu Color:
Main Color:
Käyttäjätunnus esim: Virtanen Ville
Salasana esim: 000999
  Kirjautumisohjeet
23

Kipu kintereillä

Kipu kintereillä

Akillesjänteen rasitusvammat kiusaavat monia juoksijoita, vaikka kyseessä onkin ihmiskehon vahvin jänne. Akillesjänne kiinnittää pohjelihaksen kantaluuhun. Se on ihmiskehon vahvin jänne, joka kestää jopa 500 kilon voimaa vastaavaa vetoa.


Juoksussa akillesjänne on jatkuvassa rasituksessa, mutta terveenä ollessaan se kestää erittäin suurta kuormitusta. Tutkimusten mukaan kuitenkin noin 11 prosenttia kaikista juoksijoista kärsii jossain vaiheessa uraansa akillesjänneongelmista. Näistä tapauksista suurimmassa osassa kyseessä on akillesjänteen rasitusvamma, jonka taustatekijöitä ovat mm. liiallinen kuormitus, vähäinen palautuminen, nilkan ja jalkaterän virheasennot sekä ulkoisista tekijöistä sopimaton alusta ja jalkineet.

Ei aina tulehdus
Akillesjänteen kiputilojen yhteydessä puhutaan edelleen yleisesti akillesjänteen tulehduksesta, vaikka läheskään aina ei ole kyse jänteen tulehdusprosessista, vaan muista jännettä heikentävistä muutoksista. Tällöin perinteisesti käytetyt tulehdusta hillitsevät hoitomenetelmät eivät läheskään aina toimi.

Jännevaivojen yhteydessä lääketieteessä onkin alettu käyttää useammin tendinopatia -termiä sanan tendiniitti sijasta. Tendinopatialla viitataan jännekudoksen rakenteellisiin muutoksiin, kun taas tendiniitti viittaa jänteen tulehdukseen, jota itse asiassa on harvemmin havaittavissa.

Jänteen kipu vaihtelevaa
Akillesjänteen rakenteista tärkein on kollageeni. Kollageeni on proteiini, jonka tehtävänä on antaa jännekudokselle vetolujuutta ja tukea. Jännevaivoissa on havaittavissa yleensä muutoksia kaikissa jänteen rakenteissa, ja erityisesti kollageenisäikeiden vetolujuuden menetys on ratkaisevassa osassa.

Jänteen heikentyessä mikroskooppisten repeämien riski ja todennäköisyys kasvaa, minkä seurauksena akillesjänne voi yllättäen katketa. Huomattavaa on, että samantyyppiset muutokset eri ihmisillä voivat ilmetä muun muassa kivun suhteen täysin eri tavoin. Toisella jänne on arka ja kivulias, kun toisella kipua ei ole havaittavissa lainkaan.

Jarruttava kuormitus kuntouttaa
Akillesjänteen rasitusvammat pyritään lähtökohtaisesti kuntouttamaan ilman leikkaushoitoa. Erinomaisiin tuloksiin on päästy tekemällä niin sanottuja eksentrisiä lihasvoimaharjoitteita. Niissä lihas supistuu ja pitenee samanaikaisesti, eli lihastyö on jarruttavaa.

Eksentrisellä harjoittelulla saadaan tuotettua kaikkein suurimpia voimia, ja tämän seurauksena harjoitus aiheuttaa myös suuremman kuormituksen lihakselle ja jänteelle. Seurauksena on myös suurempi ns. luonnollisen lihasvaurion määrä, jota elimistö lähtee harjoittelun seurauksena korjaamaan, jotta rakenteet kestävät kuormitusta jatkossa paremmin. Jännevaivojen yhteydessä tämä luonnollinen korjausmekanismi saadaan toimimaan positiivisesti myös rasitusmuutosten korjaamiseksi.

Malttia hoitoon
Akillesjänteen oireillessa vamman syy ja laatu on tutkittava alan ammattilaisen johdolla. Tämän jälkeen hoito kohdistetaan tarpeen mukaisesti ja maltetaan edetä rauhallisesti kohti toivottua lopputulosta. Katkenneen jänteen korjaaminen on jo huomattavasti vaikeampaa.

Julkaistu: | Avainsanat: | Kommentteja (0) | Luettu (10407) kertaa
Kommentointi ei ole avoinna