Menu Color:
Main Color:
Käyttäjätunnus esim: Virtanen Ville
Salasana esim: 000999
  Kirjautumisohjeet
29

Venyttely auttaa polvikipuun

Venyttely auttaa polvikipuun

Polven ulkosyrjällä tuntuva kipu talttuu venyttelyllä. Vain 5 prosentissa tapauksista joudutaan turvautumaan leikkaukseen.


Juoksijan polveksi ristitty polven ulkosyrjän kipu voi olla kestävyysjuoksijalle sitkeä seuralainen, mutta venyttely ja lantion lihastasapainon parantaminen tehoavat sen hoidossa hyvin. Venyttely kohdistetaan reiden ulkosivulla kulkevaan IT-jänteeseen, siihen liittyvään sidepeitteen jännittäjälihakseen ja isoon sekä keskimmäisen pakaralihakseen. Myöskään reiden lähentäjien venyttelyä ei pidä unohtaa.

Akuutissa vaiheessa lepo on välttämätöntä, koska varsinkin pitkät lenkit kuormittavat reiden ulkosivun jännettä. Kipukohtaa kannattaa sivellä jääpalalla useita kertoja päivässä. Muutaman päivän tulehduskipulääkitys lievittää kipua ja tulehdusta.


Hidas, pitkä juoksu altistaa

Rasituskipu syntyy, kun reiden ulkosivulla sääriluun ja lonkan välillä kulkeva IT-jänne kiristyy ja alkaa hangata polven ulkosivulla reisiluun kyhmyyn. Asteittain alkava särky tuntuu polven ulkosyrjällä, mutta se voi heijastua myös sääreen tai nousta ylös reiden ulkosivulle. Myös lonkan ulkosyrjällä oleva limapussi saattaa tulehtua IT-jänteen kiristyessä. Kipu alkaa usein puolen tunnin juoksun jälkeen, mutta lakkaa heti, kun juoksu keskeytetään. 

Pitkäkestoinen ja hidasvauhtinen juoksu lisää IT-jänteen kireyttä ja hankausta, sillä jalan ylipronaatio ja siitä johtuva säären sisäkierto sekä lantion sivuttaisliike lisääntyvät lihasten väsyessä. Myös polvet koukistuvat niin paljon, että jänne liikkuu koko ajan edestakaisin polven luisten rakenteiden päällä. Sen sijaan hyvin vauhdikas juoksu ei rasita polvea samalla tavalla.

Keväällä yleisin kivun aiheuttaja on harjoittelun liian nopea lisääminen yhdistettynä huonoon lihaskuntoon tai nilkan ylipronaatioon. Riski lisääntyy rajusti, jos juoksualusta on liukas, sivuttaiskalteva tai epätasainen.


Lihastasapainokartoituksesta apua

Jos kipu jatkuu pitkään, urheiluun erikoistuneen fysioterapeutin tekemä lihastasapainokartoitus tehostaa hoitoa huomattavasti. Näin lonkan loitontajia ja lähentäjiä on mahdollista vahvistaa ja venyttää oikeassa suhteessa. Asiantuntija voi tehdä potilaalle myös passiivisia venytyksiä. Reiden ulkosivun lisäksi myös lähentäjiä pitää venyttää, sillä kiristävät reiden lähentäjälihakset lisäävät polvien sisäkierron riskiä.

Julkaistu: | Avainsanat: | Kommentteja (0) | Luettu (7282) kertaa
Kommentointi ei ole avoinna