Menu Color:
Main Color:
Käyttäjätunnus esim: Virtanen Ville
Salasana esim: 000999
  Kirjautumisohjeet

 

 

 

13

Voinko vähentää hiilihydraatteja?

Voinko vähentää hiilihydraatteja?

Voisiko hiilihydraattien vähentämisestä olla hyötyä kestävyysliikkujalle? Vähähiilihydraattisen ruokavalion (VHH) suosio kasvaa, ja se kiinnostaa myös aktiiviliikkujia. Monia kuntoilijoita ja urheilijoita askarruttaa, voisiko hiilihydraattien vähentäminen olla perusteltavissa myös kestävyysliikkujille.

 

 

Yleisesti hyväksytyn suosituksen mukaan kestävyysurheilijoiden tulee varmistaa, ettei elimistö kärsi hiilihydraattipulasta harjoittelun aikana. Tämä perustuu erittäin vahvaan tutkimusnäyttöön. 

Monet urheilijat ja kovaa harjoittelevat kuntoilijat haluavat silti kokeilla vähähiilihydraattista ruokavaliota. Mutta toimiiko tämä ratkaisu fyysisesti erittäin aktiivisilla yhtä hyvin kuin liikunnallisesti passiivisilla ihmisillä?Myös tutkijoita kutkuttaa ajatus siitä, että VHH:sta voisi kaikesta huolimatta olla hyötyä myös urheilijoille, kun hiilihydraattien saantia rajoitetaan ja määriä vaihdellaan sopivasti.

 

Liikkuvalla omat ruokavaliovaatimukset

Runsaasti proteiinia ja rasvaa sisältävä vähähiilihydraattinen ruokavalio on varteenotettava vaihtoehto erityisesti ylipainosta ja aineenvaihdunnan häiriöistä (metabolisesta oireyhtymästä) kärsiville. VHH on painonpudotustehonsa ja terveysvaikutustensa puolesta osoittautunut yhtä tehokkaaksi tai jopa tehokkaammaksi kuin suositusten mukainen kohtuullisesti rasvaa ja runsaasti hiilihydraatteja sisältävä ruokavalio.

Urheilijoiden pitää kuitenkin muistaa, että liikunta asettaa ruokavaliolle omat vaatimuksensa. Urheilijan ensisijainen tavoite ei ole painonpudotus. Ravitsemuskäytäntö, joka on tehokas painonpudotuksessa tai sairauksien hoidossa, ei välttämättä sovi urheilijoille.


Tehoa energiavajeesta

Vähähiilihydraattisen ruokavalion kaikkia vaikutusmekanismeja ei vielä tunneta. Painonpudotusteho perustunee pääasiassa vähentyneeseen energiansaantiin. Tämä teoria sai vahvistusta vuoden kestäneessä painonpudotustutkimuksessa, jossa koehenkilöiden syömä energiamäärä oli ennalta määrätty.

Kun VHH:ta noudattava henkilö valitsee ja annostelee ruokansa vapaasti, hän vähentää energiansaantiaan, vaikka ei pyrkisi siihen tietoisesti. Proteiiniruoka pitää paremmin kylläisenä kuin hiilihydraattiruoka, jonka poisjättämisestä johtuvaa energiavajetta paikataan kasviksilla, proteiiniruoilla ja rasvoilla. Energiavaje ei kompensoidu täydellisesti, vaan energiansaanti jää pysyvästi aikaisempaa pienemmäksi.

VHH:n tehokkuus painonpudotuksessa voi energiansaannin vähenemisen lisäksi perustua mm. pienempään insuliinineritykseen, mikä vähentää rasvan varastoitumista ja lisää rasvan käyttöä energiaksi. Toinen mahdollinen mekanismi on reilun proteiininsaannin aiheuttama suurempi energiankulutus (termogeneesi).


Rasva- ja sokeriaineenvaihdunnalle plussaa

Sydän- ja verisuonitautien riskiryhmään kuuluvat henkilöt voivat saavuttaa terveyshyötyä VHH:n avulla. Hyvän HDL-kolesterolin pitoisuus veressä nousee ja veren triglyseridi- eli rasvapitoisuus laskee. Myös verenpaine laskee.VHH:n haittapuolena on, että myös paha LDL-kolesteroli nousee, kun se laskee noudatettaessa ravitsemussuositusten mukaista ruokavaliota. Toisaalta VHH vähentää pienikokoisten LDL-partikkelien osuutta. Tätä LDL-kolesterolimuotoa pidetään erityisen haitallisena sydämen ja verisuonten terveydelle.


Julkaistu: | Avainsanat: | Kommentteja (0) | Luettu (13810) kertaa
Kommentointi ei ole avoinna