Menu Color:
Main Color:
Käyttäjätunnus esim: Virtanen Ville
Salasana esim: 000999
  Kirjautumisohjeet
23

Näin saat suksesi luistamaan

Näin saat suksesi luistamaan

Hiihto-lehti 1/2017 testasi luistovoiteet. Poimimme artikkelista muutaman kuntohiihtäjän kannalta tärkeimmän tiedon voiteiden valikoimasta. Tarjontaa on runsaasti, mutta järkevällä valinnalla muutamalla tuotteella pärjää hyvin.



Luistovoiteet voidaan jakaa kahteen ryhmään: vahoihin ja pinnoitteisiin. Molemmissa ryhmissä on monia eri variaatioita. 
Perusvahalla tarkoitetaan yleensä raudalla kuumennettavaa parafiinivahaa, jossa ei ole fluoria. Kun vahaan lisätään fluoria, sen määrää kuvataan yleisesti termeillä low (LF), medium (MF), high (HF) ja ultravaha (UF).
Parafiinivahoja saa nykyisin myös nestemäisinä, ja ne tunnetaan paremmin ns. pikavahoina.

Pinnoitteita käytetään perusvahauksen päällä. Ne jaetaan fluoripuristeisiin (nappi), fluoripulvereihin ja fluorigeeleihin ja -nesteisiin. 
Eri valmistajien voidevalikoimat ovat hämmentävän laajoja. Kunto- ja juniorikilpahiihtäjät selviävät kuitenkin murto-osalla tuotteita. 
Pinnoitteeksi kunto- ja juniorikilpailijalle kannattaa valita joko pulveri, nappi, neste tai pasta. Monesti nappi on varsin toimiva vaihtoehto. Koko repertuaarin hankinta ei ole välttämätöntä.
Helppoon voiteluun päästään mytös nestemäisillä voiteilla ja liukupintojen puhdistusaineilla, joilla saadaan kuntohiihtoon riittävän hyvä luisto. 

VAHAUSTA TARVITAAN EDELLEEN

Jos suksessa käytetään pikaluistoja, suksi pitää kuitenkin välillä pohjustaa vahalla kunnolla, jotta pohjaan saadaan ”tartuntapinta” pikavoiteelle. Jos itsellä ei ole siihen mahdollisuutta, sukset voi viedä liikkeeseen pohjustettavaksi.
Kuntohiihtäjän harjoituslenkeille riittää vähäfluorinen LF-vaha. 
Korkeafluorisella HF-vahalla saadaan juniorikilpailijalle jo riittävä luisto useimmilla keleillä eikä sen pinnoittamista välttämättä tarvita puhtaalla luonnonlumella pakkaskelillä.

PUHDAS SUKSI LUISTAA PAREMMIN

Hiihtolenkkien välissä suksea pitää myös puhdistaa. Etenkin Etelä-Suomen tykki- ja säilölumiladut ovat usein erittäin likaisia, jos uutta lunta ei sada. Likainen pohja vie luiston varsin tehokkaasti. Liukupintojen puhdistukseen tarkoitetut nesteet eivät kuivata pohjaa kuten voiteenpoistoaineet.


FLUORI ON PARHAIMMILLAAN KOSTEALLA KELILLÄ

Fluoripinnoituksesta on eniten hyötyä silloin, kun lumi on selvästi märkää tai ilmankosteus erittäin korkea. Fluori vähentää kitkaa suksen pohjan ja lumen välillä sekä estää myös lian tarttumista pohjaan.
Fluorinesteet ovat erittäin helppokäyttöisiä. Ne levitetään puhdistettuun suksen pohjaan ja annetaan kuivua. Sen jälkeen pohja harjataan nailonharjalla. Voitelun voi tehdä vaikka eteisessä, sillä voiteen sulatusta ja siklausta ei tarvita.

Kuntoilijan tavoitellessa huippuluistoa pohjaan voi hangata ensin fluoripuristetta, jonka päälle levitetään kelinmukaista fluorinestettä. Voiteen annetaan kuivua pitkään ja harjataan. Kuivuneen voiteen voi myös ensin hangata luonnonkorkilla pohjaan paremmin kiinni. Voidevalmistajien sivuilta löydät tarkemmat ohjeet esimerkiksi, milloin korkilla hankaaminen on suositeltavaa.
Yhdellä fluorinapilla ja kolmella fluorinesteellä kuntoilija selviää luistovoitelussa kaikista keleistä helposti.

PIKALUISTOT TOIMIVAT LYHYILLÄ LENKEILLÄ

Pikaluistot osoittautuivat Hiihto-lehden testissämme toimiviksi, kun hiihtomatkat jäivät lyhyiksi. Hyvin puhdistetun suksen saa vähällä vaivalla hiihtokuntoon 10–20 minuutissa vaikka eteisessä. Itse voiteen levitys on helppoa ja nopeaa. Suurin osa ajasta kuluu nesteen kuivumista odotellessa. Siksi nestevoiteen voi levittää heti lenkin jälkeen uutta hiihtoa odottamaan.

Pikaluistoja käytettäessä voiteluvälineeksi riittää nailonharja, kun kuumavoiteluun tarvitaan harjan lisäksi voiteluteline, sikli ja voitelurauta.

MERKEISSÄ VAIN PIENIÄ EROJA

Kaikilla testatuilla voiteilla saatiin hyvä luisto, ja keskinäiset erot voidemerkkien välillä ovat melko pieniä. Erot selittyvät enemmän oikein valitulla suksella ja pohjan kuvioinnilla kuin voiteella. Jollakin kelillä tietty voide ja voitelutapa voi olla toimivampi, mutta systemaattista eroa jonkin voidemerkin hyväksi on vaikea löytää. 
Kuluttajan kannalta tilanne on hyvä, kun merkkien keskinäistä paremmuutta luiston suhteen on turha pohtia. Enemmän kannattaakin kiinnittää huomiota voitelun helppouteen ja tehdä voitelusta mahdollisimman yksinkertaista.

 

Teksti Markku Joenperä

Julkaistu: | Avainsanat: | Kommentteja (0) | Luettu (3297) kertaa
Kommentointi ei ole avoinna
Näin jaksat paremmin lenkillä ja kesän juoksutapahtumissa!

Ensinnäkin on tärkeää saada normaalista ravinnosta riittävästi energiaa (kaloreita). Näin pystytään, erityisesti alle tunnin harjoituksissa, mahdollisimman hyvin estämään harjoitteleminen vajailla energiavarastoilla. Lisäksi energiavaje lisää infektioherkkyyttä, mikä tietysti tarkoittaa vähemmän kehittäviä harjoituspäiviä

Lue lisää...