Menu Color:
Main Color:
Käyttäjätunnus esim: Virtanen Ville
Salasana esim: 000999
  Kirjautumisohjeet
14

Ponnista pitävästi skinisuksella

Ponnista pitävästi skinisuksella

Pitokarvasuksilla hiihtäminen vaatii tarkempaa jalkapohjatuntumaa kuin normaalisuksilla sujuttelu puhumattakaan nanosuksista. Jos haluat saada pitokarvasuksistasi kaikki irti, kiinnitä huomiota painonsiirtoon yhdelle sukselle ja siihen, miten paino siirtyy ja jakautuu hiihdon eri vaiheissa jalkapohjan alueella. 

 

 

 

 

 

Pitokarvasuksilla hiihtäneet kuntoilijat tuskailevat välillä sitä, että pitoalueen mohair-kangas kahnaa liikaa lumeen tai että skinejä on aivan liian vaikea saada pitämään ylämäessä. Vikaa voi olla suksissa, mutta myös omassa tekniikassa saattaa olla hiomisen varaa. 
Jalkapohjatuntuman ja yhden suksen liu’un harjoittelu korostuu, jos olet hiihtänyt paljon nanopinnoitteisilla suksilla. Nanosuksilla hiihtäminen kun ei vaadi yhtä selkeää ponnistusta ja painonsiirtoja. 
Nanosuksen saa pitämään kohtuullisen hyvin myös ylämäessä, vaikka paino olisi molemmilla suksilla ja jopa kantapäillä. Tämä johtuu siitä, että suksen pito perustuu nestekalvon aiheuttamaan imuun koko pohjan matkalta. Muissa perinteisen suksissa taas pitoalue on saatava kiinni lumeen, jotta suksi pitäisi. Jos paino on kantapäillä, tämä ei onnistu. 
Jos olet hiihtänyt hyvin paljon nanosuksilla, potkusi ei ehkä toimi pitokarvasuksilla heti yhtä hyvin. Yksinkertainen tekniikkaharjoittelu voi kuitenkin parantaa nopeasti potkun pitävyyttä.

Pitokarva vaatii painonsiirron ja ponnistuksen
Lähtökohtana näissä tekniikkavinkeissä on, että pitokarvasukset on tarkoitettu melko reippaaseen hiihtämiseen, jossa potkussa on ponnistus. Paino siirtyy ensin liukuvaiheessa yhdelle sukselle ja ponnistuksen alussa päkiälle, jotta pitokarva painuu kiinni lumeen. 
Markkinoilla on myös löysähköjä ja matalia skinisuksia, jotka toimivat esimerkiksi rauhallisessa hiihdossa hyvällä ladulla tasamaalla. Ne eivät vaadi selkeää ponnistusta, mutta toisaalta ne eivät myöskään kestä yhden suksen liukua, painon siirtymistä kantapäiden ja päkiöiden välillä tai tehokasta tasatyöntöä, jossa hiihtäjän painopiste siirtyy ennen työntöä eteen. 
Matalan ja löysän skinisuksen pitokarva alkaa helposti hangata liukuvaiheessa lumeen, jos paino siirtyilee liikaa päkiälle. Tällaiset sukset ovat parhaimmillaan rauhallisessa hiihdossa tasamaalla tai esimerkiksi jäällä.

Potku lähtee yhden suksen liu’un jälkeen
Hyvä perinteisen tekniikka perustuu rentoon yhden suksen liukuun. Ennen ponnistuksen alkua paino on yhdellä suksella. Polvi painuu ponnistuksen alussa hieman eteenpäin samalla kun paino siirtyy päkiälle. Potkun voima suuntautuu ensin alaspäin ja vasta sitten taakse. Näin suksen pitoalue painuu kiinni latuun.
Jos paino on ennen potkun alkua molemmilla suksilla, suksia on vaikea saada pitämään, koska tehokas painon siirtäminen ponnistukseen vaikeutuu. 
Helpoimmin voit tarkkailla vuorohiihdon tekniikkaasi seuraamalla, nouseeko potkun tehneen suksen kanta ollenkaan irti lumesta. Jos kanta pysyy potkun jälkeen lumessa, vuorohiihdossasi ei ole selkeää yhden suksen liukuvaihetta. Silloin myös pidon saaminen potkuun vaikeutuu.
Nosta siis tietoisesti potkusuksen kantaa irti lumesta. Se pakottaa liukumaan yhdellä suksella ennen seuraavaa potkua.
Hiihdä lyhyitä pätkiä vuorohiihtoa sauvoitta. Se opettaa painonsiirtoja ja rentoa liukumista yhdellä suksella. Kokeile myös hiihtää tietoisesti väärin paino liikaa kantapäillä ponnistusvaiheessa ja toisaalta päkiöillä liukuvaiheessa. Huomaat nopeasti, kuinka vaikeaksi rento hiihtäminen muuttuu.

Opettele jalkapohjatuntumaa
Opettele tuntemaan, milloin paino on jakautunut tasaisesti koko jalkapohjan alueelle, milloin se on enemmän kantapäillä ja milloin päkiöillä. Siirtele painoa tietoisesti jalan alueella esimerkiksi helpoissa laskuissa. Pehmeässä lumessa ja möykkyisellä ladulla painoa on hyvä siirtää hieman taaksepäin.
Liukuvaiheessa paino lepää koko jalkaterän alueella. Näin liuku on mahdollisimman rento, ja alamäissä matalassa suljetussa asennossa laskiessasi voit siirtää painoa vielä enemmän kantapäille.
Potkussa paino on tärkeää siirtää päkiälle, jotta pitoalue painuu kiinni lumeen. Jos painosi on koko ajan kantapäillä, painon siirtäminen yhdelle sukselle tehokkaaseen ponnistukseen ei oikein onnistu. Ylämäessä tämä korostuu. Jos paino on takana, potku luistaa läpi.
Jos nanosuksilla hiihtäminen saattaa totuttaa pitämään painoa liikaa kantapäillä myös ponnistusvaiheessa, hiihtoa aloittelevat taas saattavat pitää painon myös liukuvaiheessa aivan liikaa päkiöillä. Päkiöillä rento liukuminen on lähes mahdotonta. Samalla pitokarva saattaa hangata lumeen, mikä tekee hiihtämisestä entistä epävarmempaa.
Yksipotkuisessa tasatyönnössä saat potkuun paremman pidon, kun siirrät potkujalkaa ennen ponnistusta puoli kengän mittaa toista edelle. Kun potku lähtee taaksepäin, heilauta kädet alakautta samanaikaisesti eteen. Käsien liike tehostaa potkua ja suuntaa liikkeen eteenpäin. 
Yksipotkuisessa tasatyönnössä potkusuksen kanta ei nouse korkealle, koska tässä tekniikassa ei ole selkeää yhden suksen liukua kuten vuorohiihdossa.
Jos pitokarvasuksissasi on siirrettävä side, vaihtele siteen paikkaa. Se opettaa tarkkailemaan suksen käyttäytymistä erilaisella lumella ja sitä, miten potkun pito muuttuu merkittävästi sidettä siirtämällä. Joskus on hyödyllistä hiihtää myös huonommin pitävällä suksella. Siteen siirtäminen taaksepäin heikentää pitoa ja eteenpäin siirtäminen parantaa.

Liu’u rennosti
Hyvä perinteisen tekniikka perustuu rentoon yhden suksen liukuun, jolloin potkun tehnyt suksi palautuu ilmassa toisen viereen, kuten alla olevissa kuvissa. Näin paino on tukevasti uudella potkusuksella ponnistuksen alkaessa.
Yksi virhe on, että hiihtäjä liukuu potkun jälkeen tukevasti kahdella suksella ja lähtee ponnistukseen paino ollessa molemmilla suksilla
Epävarma hiihtäjä voi myös olla liikaa päkiöiden varassa, jolloin rento liukuminen ei onnistu Kokeile hiihtää molemmilla tavoilla ja sen jälkeen niin, että potkusuksen kanta nousee reippaasti irti lumesta ja liu’ut mahdollisimman pitkään yhdellä suksella ennen uutta potkua.

NÄIN HIIHDÄT OIKEIN

Potkua seuraa rento yhden suksen liuku.

 

Potkusuksi (oikea) palautuu ilmassa toisen viereen, jolloin ei synny kahden suksen liukua.

 

Tehokkaan painonsiirron ansiosta potku (vasen suksi) pitää hyvin.


Teksti ja kuvat Seppo Anttila

Artikkeli julkaistu Hiihto-lehdessä 6/2016

Julkaistu: | Avainsanat: | Kommentteja (0) | Luettu (4569) kertaa
Kommentointi ei ole avoinna
Näin jaksat paremmin lenkillä ja kesän juoksutapahtumissa!

Ensinnäkin on tärkeää saada normaalista ravinnosta riittävästi energiaa (kaloreita). Näin pystytään, erityisesti alle tunnin harjoituksissa, mahdollisimman hyvin estämään harjoitteleminen vajailla energiavarastoilla. Lisäksi energiavaje lisää infektioherkkyyttä, mikä tietysti tarkoittaa vähemmän kehittäviä harjoituspäiviä

Lue lisää...