Menu Color:
Main Color:
Käyttäjätunnus esim: Virtanen Ville
Salasana esim: 000999
  Kirjautumisohjeet

Treeniartikkelit juoksuun
02

Hellelenkit nostavat kuntoa

Hellelenkit nostavat kuntoa

Kuuma sää voi aluksi viedä juoksuhalut, mutta sitä ei kannata säikähtää. Lämpimässä harjoittelusta on monia hyötyjä niin fyysisen kunnon kuin yleisterveyden kannalta. Elimistö myös tottuu pian hellelukemiin.
Turun yliopiston liikunta- ja verenkiertofysiologian dosentti Ilkka Heinonen perustelee, miksi kesästä kannattaa nauttia täysillä. Helteiset lenkitkään eivät ole pahasta. Laajempi artikkeli aiheesta julkaistiin Juoksijassa 5-2016.


 

 

Tunnetuin kesän ja auringon hyöty on D-vitamiini, joka on osallisena monissa elimistön tärkeissä toiminnoissa. D-vitamiinia – jota pidetään nykyisin jopa enemmän hormonina – elimistö valmistaa auringonvalon avulla.
– Suomessa D-vitamiinin saanti on heikkoa pitkän ja pimeän talven takia. Siksi kesän valosta kannattaa nauttia täysin siemauksin ja täyttää vitamiinivarastoja, vaikka välillä kuuma olisikin, Ilkka Heinonen muistuttaa.
Pelätty liiallinen UV-säteilyn ja ihosyövän riski pienenee oleellisesti, jos vältetään turhaa paljaan ihon altistamista ja auringossa makaamista. Ulkoliikunta ja lenkkeily ovat valon saantiin mainio keino, sillä silloin ollaan välillä varjossakin.

Valoisuus laskee verenpainetta
Verenkiertoa tutkinut Ilkka Heinonen tietää, että auringonvalo laajentaa elimistön verisuonia ja laskee verenpainetta.
– Väestötasolla verenpaine on matalampi kesällä kuin talvella. Väestöjen keskiverenpaine ja verenpainetaudin esiintyvyys on korkeampi mitä kauempana väestöt ovat päiväntasaajalta.

Helle – treenin tehokeino
Kuumassa harjoittelu tai kilpaileminen tuntuvat suurimmalle osalle ihmisistä tukahduttavalta, mutta siitä on runsaasti hyötyäkin.
– Kesän hellekausi kannattaa ajatella jännittäväksi lisukkeeksi harjoittelun tehostamisessa. Helletreenit parantavat nimittäin suorituskykyä, muun muassa lämmönsietokykyä, josta on etua kestävyysurheilussa, tietää Heinonen.
Lämpimässä harjoittelun hyötyjä ovat suurentunut plasma- ja kokoverentilavuus, parantunut verisuonitoiminta, sydämen ja luurankolihasten parantunut taloudellisuus ja stressinsietokyky sekä entistä parempi ihon verenvirtaus- ja hikoilukyky.
Nämä muutokset parantavat sydämen pumppauskykyä ja madaltavat sykettä.
– Hellelenkit parantavat juoksun taloudellisuutta ja kehittävät myös viileiden olosuhteiden suorituskykyä, Ilkka Heinonen sanoo.

Teksti Ari Paunonen

Julkaistu: | Avainsanat: | Kommentteja (0) | Luettu (17221) kertaa
Kommentointi ei ole avoinna