Menu Color:
Main Color:
Käyttäjätunnus esim: Virtanen Ville
Salasana esim: 000999
  Kirjautumisohjeet

Treeniartikkelit juoksuun
08

Näin harjoittelet juoksumatolla

Näin harjoittelet juoksumatolla

Juoksumatto on mukava keino helpottaa talven juoksulenkkejä, varsinkin loskan, liukkauden ja pimeyden kiusatessa ulkona juoksua. Kotiin sijoitettu matto helpottaa myös lastenhoitoa ja antaa mahdollisuuksia omille lenkeille.
Matolla voit tehdä myös tavoitteellisia harjoituksia, sillä vakioitu vauhti tai rytmin muutokset antavat juoksulle oman mukavan vivahteensa. Tekniikkaa ja voimaa kehittävät ylämäkivedotkin ovat mahdollisia.
Ota kuitenkin muutamia asioita huomioon juoksumaton käytössä.


 

 

 

KALIBROI MATTO

Maton ilmoittamat vauhdit eivät useinkaan ole täsmällisiä. Juoksijan paino, askeltyyppi, käytettävä vauhti ja myös se missä kohtaa mattoa juoksija juoksee vaikuttavat maton todelliseen vauhtiin. Maton moottorin teholla on suuri merkitys vauhtien täsmällisyyteen.
Jos haluat tarkkoja vauhtilukemia, sinun pitää tehdä maton kalibrointi mittanauhan, kellon ja pienten laskutoimistusten avulla. 
Voit myös unohtaa maton vauhdit ja tarkkailla rasitusta omien sykkeittesi avulla.

VAUHDIT KURISSA
Matolla juostessa lämpimät olosuhteet ja kevyet juoksuvarusteet innostavat nostamaan vauhtia. Muista mikä on harjoituksesi tavoite, äläkä innostu paahtamaa talvella liian kovatehoisia harjoituksia.
Voit juosta verryttelyt ja kevyen vauhdin osuudet ulkona vaikka huonossakin kelissä ja tehdä tehopätkät sisällä matolla.

MUISTA TEKNIIKKA
Juoksumatolla tekniikka on tutkimusten mukaan hyvin lähellä todellista juoksua. Alla pyörivä matto korostaa kuitenkin hieman lantion putoamista alas ja kantapäävoittoista askelta, varsinkin hitailla vauhdeilla juostessa. Kovilla vauhdeilla nämä tekijät eivät korostu niin paljon.

ILMANVASTUS PUUTTUU
Sisätiloissa ja paikallaan juostessa puuttuu ilmanvastus, mikä tekee matolla juoksusta hieman helpompaa kuin ulkona. Tämä ero kompensoituu pitämällä matossa noin yhden prosentin nousukulmaa. Nousu on tällöin yksi metri 100 metriä kohti, tai asteissa 0,57.
Tutkimusten mukaan 5 min/km-vauhdissa yhden prosentin nousu tekee juoksemisesta hieman raskaampaa verrattuna tiejuoksuun tasaisella. 4.00 min/km-vauhti on yhtä raskasta, ja sitä kovempi vauhti on sitten jo hieman helpompaa. Kovissa vauhdeissa kannattaakin nostaa kulmaa noin kahteen prosenttiin, jos haluaa vertailuja tavalliseen juoksuun.

SYKE
Sykkeet ovat matolla juostessa hieman korkeammat kuin tavallisessa juoksussa, koska ilmanvirtauksen puuttuminen nostaa kehon lämpötilaa ja lisää hikoilua. Ota tämä huomioon pitkissä mattoharjoituksissa. Sijoita matto viileään paikkaan ja huolehdi ilmanvaihdosta.

HYVÄÄ MÄKIHARJOITTELUA
Matto sopii hyvin ylämäkivetoihin, koska nousukulman pystyy säätämään helposti halutuksi. Ylämäkivedoissa voit kehittää ja tarkkailla tekniikkaasi ja tehdä juoksuasennon ylläpitoharjoituksia.
6–7 prosentin mäkikaltevuus antaa kestävyysjuoksijalle selkeän voimavasteen.

SÄÄSTÄÄ JALKOJA
Matot ovat aina jonkin verran joustavia, joten kovaan tai jäiseen asvalttiin verrattuna mattojuoksu säästää jalkoja. Myös pitävä alusta vähentää vammariskiä.

SEURAA KUNNON KEHITYSTÄ
Samaa mattoa ja vakioituja olosuhteita käyttäen voit tarkkailla kuntosi kehitystä yksinkertaisilla testijuoksuilla. Juokse verryttelyn jälkeen esimerkiksi 10–15 minuuttia vakiovauhdilla ja tarkkaile sykettäsi. Kunnon nousu pitäisi näkyä matalampina sykkeinä.

Teksti Ari Paunonen

 
Julkaistu: | Avainsanat: | Kommentteja (0) | Luettu (12795) kertaa
Kommentointi ei ole avoinna