Menu Color:
Main Color:
Käyttäjätunnus esim: Virtanen Ville
Salasana esim: 000999
  Kirjautumisohjeet
29

Sarah Lahden Jo-jo-harjoitus

Sarah Lahden Jo-jo-harjoitus

Ruotsin Sarah Lahti on yksi Euroopan parhaista naiskestävyysjuoksijoista. 22-vuotias Lahti oli viime kesänä Olympialaisten naisten 10 000 metrillä komeasti 12:s huippuajalla 31.28,43. Viimeisin kova näyttö tuli maaliskuun alussa (2017) New Yorkin puolimaratonilla, jossa Lahti teki uuden Ruotsin ennätyksen 1.09.58.

 

 

 

 

 

Marathon.se –sivustolla esiteltiin Sarah Lahden kilpailuun valmistava harjoitus, joka on nimetty leikillisesti Jo-jo-kympiksi. Se on vauhdivaihteluharjoitus, jossa Lahti juoksee radalla 10 kilometriä siten, että joka toinen 400 metrin kierros on lähellä hänen kympin ennätysvauhtiaan aikaan 1.14 ja joka toinen 400-metrinen lähellä hänen puolimaratonin kilpailuvauhtiaan aikaan 1.24.

 

 

Sarah Lahti asuu ja harjoittelee Hollannissa miesystävänsä, huippujuoksija Jesper van der Wielenin kanssa (kuva/Sarah Lahti Instagram). Lahden mukaan tämä tehoharjoitus nostaa nopeasti suorituskykyä ja opettaa säätelemään kilpailuvauhtia.

Marathon.se –sivuston mukaan 40 minuutin 10 km:n juoksijalle harjoituskierrokset näyttäisivät tältä:
400 m nopeaa juoksua aikaan 1.33
400 m keskivauhtia aikaan 1.43
jne.

50 minuutin 10 km:n juoksijalle puolestaan näin:
400 m nopeaa juoksua aikaan 1.54
400 m keskivauhtia aikaan 2.05
jne.

Jotta harjoitus olisi optimaalinen kullekin juoksijalle, tulee hänen pystyä pitämään yllä tasaista vauhtia koko ajan. Kuntoilijoille matkana voisi olla vain 3–4 kilometriä tai että vetomatka vain 200–300 metriä. On myös muistettava, että tällainen tehoharjoitus vaatii hyvän peruskunnon. Joten kevyttä lenkkeilyä alle riittävästi.

Teksti Ari Paunonen

Katso alkuperäinen artikkeli tästä

 

Julkaistu: | Avainsanat: | Kommentteja (0) | Luettu (4250) kertaa

Kommentoi